kulturystyka logo

Działy serwisu

Najtańsze sklepy

  1. FitArena.com.pl
  2. Centrumodzywek.net
  3. Muscle-zone.pl
  4. [Zaproponuj]

Bądź na bieżąco

Ranking odżywek

Losowe artykuły

Fitness

fitness

Partnerzy

Osób on-line: 10

kobieta-z-hantlami

Roczny cykl treningowy

O wynikach we wszystkich dyscyplinach sportu decyduje przede wszystkim długofalowy, systematyczny i przemyślany trening. Bez względu na to, czy ktoś chce zostać mistrzem kulturystyki, czy tylko ćwiczyć dla sylwetki, zdrowia i własnej satysfakcji – realizację tego celu musi rozłożyć na pewne etapy.

Jedna z podstawowych zasad treningu sportowego w ogóle jest cykliczność szkolenia. Dotyczy to oczywiście również kulturystyki. Cykl szkoleniowy w sporcie, zależnie od specyfiki danej dyscypliny, trwa od 5 do 11 miesięcy. W tym czasie realizuje się stopniowo założenia i cele procesu treningowego. W kulturystyce roczny cykl treningowy trwa 11 miesięcy, w czasie których kształtuje się ogólną sprawność fizyczną i wytrzymałość, masę mięśniową, rzeźbę i siłę.

Cykl ogólnorozwojowy

Większość uprawiających kulturystykę w Polsce i na świecie nie ma możliwości i ambicji uprawiania jej wyczynowo, startowania w mistrzostwach kraju, kontynentów i świata. Ich celem jest przede wszystkim rozwój sylwetki i siły, ogólnej sprawności. Inaczej mówiąc traktują kulturystykę rekreacyjnie. Dlatego właśnie roczny cykl szkolenia w kulturystyce oparty został na zasadach stosowanych we wszystkich praktycznie dyscyplinach sportu i pod kątem większości ćwiczących, szczególnie zaś początkujących. Cykl ten dzieli się na 4 okresy dostosowane treścią do specyfiki treningu kulturystycznego. Czas trwania cyklu – 11 miesięcy pozwala na utrwalenie u ćwiczących podstawowych nawykach technicznych, ukształtowanie najważniejszych cech motorycznych (siła, szybkość, wytrzymałość, zwinność) oraz rozwój masy mięśniowej. Przestrzeganie takiego cyklu szkoleniowego chroni również ćwiczących przed przetrenowaniem i przemęczeniem oraz pozwala na stopniową adaptację organizmu do dużych wysiłków.

Stosowanie się do reguł rocznego cyklu treningowego, szczególnie przez początkujących, daje znakomitą podbudowę fizyczną i szanse na dalsze postępy. Jest to praktycznie jedyna droga wiodąca do uzyskania znaczących wyników w kulturystyce.

Okres przygotowania ogólnego

Sezon kulturystyczny w Polsce zaczyna się zwykle po wakacjach czyli w połowie września – na początku października. Wznawiane są wówczas zajęcia w ogniskach TKKF, również indywidualnie ćwiczący podejmują w tym okresie trening po letniej przerwie. Dlatego okres przygotowania ogólnego powinniśmy realizować od października (września) do grudnia włącznie. Poświęcamy go przede wszystkim na rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej na bazie ćwiczeń ogólnorozwojowych i kulturystycznych. Największą uwagę w tym czasie należy zwracać na kształtowanie wytrzymałości specjalnej (siłowej), a także szybkości i gibkości.

Zadania tego okresu można ująć następująco:
Charakter treningu w okresie przygotowania ogólnego powinna cechować duża dynamika i amplituda ruchów oraz kompleksowe (całościowe angażowanie wielu grup mięśniowych). Początkujący powinni zwracać szczególna uwagę na wszechstronna, ogólnorozwojową rozgrzewkę przed treningiem oraz stosowanie ćwiczeń rozluźniających na zakończenie treningu. Średnio zaawansowani i zaawansowani kulturyści, przestrzegając podanych zasad i systemów treningu, powinni z kolei w tym czasie kłaść większy nacisk na wszechstronność, rozwój zaniedbanych grup mięśniowych (np. przedramiona, łydki, kark) i cech motorycznych. Wszyscy zaś, w miarę posiadanych warunków – poświęcać przynajmniej jeden trening w tygodniu (np. niedziela) na bieg w terenie połączony z gimnastyką bądź na pływanie czy gry sportowe.

To jest pierwsza część artykułu, przeczytaj drugą część artykułu cykl treningowy

Ten artykuł bierze udział w I konkursie u.waw.pl.
Zachęcamy do przeczytania innych artykułów biorących udział w konkursie.

"" znaleziono też na stronach:

Tagi: cykl treningowy - trening - trening ogólnorozwojowy - plan treningowy - trening długofalowy

Komentarze

Dodaj komentarz +